Sign Up as Vendor / Daftar Sebagai Vendor

Vendor Account Application / Permohonan Akaun vendor

1. First, vendor need to download the Sapotlokal (Vendor) application from App Store, Google Play, or Web Apps.
     Pertama, vendor perlu memuat turun aplikasi Sapotlokal (Vendor) daripada App Store, Google Play atau Web Apps.

2. Vendor need to sign up and log in as vendor and proceed to register as vendor of Sapotlokal marketplace platform.
     Vendor perlu mendaftar dan log masuk sebagai vendor dan terus mendaftar sebagai vendor di platform pasaran Sapotlokal.
3. Vendor need to register by using store registration form via jomsapotlokal.com.my website.
     Vendor perlu mendaftar dengan menggunakan borang pendaftaran kedai melalui laman web jomsapotlokal.com.my .
4. Vendor need to submit upon completion of filling up all necessary information.
     Vendor perlu menyerahkan setelah selesai mengisi semua maklumat yang diperlukan.
5. Vendor need to provide relevant documents in digital copies.
     Vendor perlu menyediakan dokumen yang berkaitan dalam salinan digital.
6. If the Vendor wants to register through the Sapotlokal web application, by doing the same thing as above and click join us now.
    Jika Vendor ingin mendaftar melalui aplikasi web Sapotlokal, dengan melakukan perkara yang sama seperti di atas dan klik join us now.

Setting Up The Store / Tetapan Kedai

1. Click on “Setup your Retail Store”.
     Klik pada “Setup your Retail Store”.

2. Fill in all the vendor information. After done, click Save.
    Isikan semua maklumat vendor. Selepas selesai, klik Save.

3. Click on “Add a new Product”, if you have product only, then click on “Product Only”.
     Klik pada “Add a new Product”, jika anda mempunyai produk sahaja, kemudian klik pada “Product Only”.

4. Fill in the information that required to add category. Click Add after done.
     Isikan maklumat yang diperlukan untuk menambah produk. Klik Add selepas selesai.

5. Your product will appear as Product (1).
     Produk anda akan dipaparkan sebagai Product (1).

6. If you have various kind of categories & products, click on “Categories & Products”.
     Jika anda mempunyai pelbagai jenis kategori & produk, klik pada “Categories & Products”.

7. Click on option button on the right to Add Products details. Click Add after done.
     Klik pada butang pilihan di sebelah kanan untuk Add butiran Products. Klik Add selepas selesai.

8. After click Add, your products will be displayed on screen.
     Selepas klik Add, produk anda akan dipaparkan pada skrin.

Service Provider / Pembekal Perkhidmatan

1. Click on Account, service provider need to fill up the account details in the text box.
     Klik pada Account, pembekal perkhidmatan perlu mengisi butiran akaun dalam kotak teks.

2. Scroll down and click on “Additional Information” and tick type of services in drop-box.
     Tatal ke bawah dan klik pada “Additional Information” dan tandakan jenis perkhidmatan dalam drop-box.

3. Go to the Preference, scroll down until you see ‘Workflow’.  Make sure you turn Business Model into [Service Marketplace].
     Pergi ke Preference, tatal ke bawah sehingga anda melihat ‘Workflow ‘. Pastikan anda menukar Business Model kepada [Service Marketplace].

4. Then on [Scheduling Type], choose on ‘Service Level Scheduling’.
     Kemudian, pada [Scheduling Type], pilih pada ‘Service Level Scheduling’.

5. Scroll up and on Scheduling, please tick on both section, [On Demand] and [Scheduling].
     Tatal ke atas dan pada Scheduling, sila tandakan pada kedua-dua bahagian, [On Demand] and [Scheduling].

6. Choose your date opening hours on  [Date Range], [Start Time] and [End Time]. Click [+] to add your date range.
      Pilih julat tarikh anda pada [Date Range], [Start Time] dan [End Time]. Klik [+] untuk menambah julat tarikh anda.

7. Scroll down and on Booking Modes, please choose [Booking] for your business.
     Tatal ke bawah dan pada mod Tempahan, sila pilih [Booking] untuk perniagaan anda. 

8. Go to Home button on the left, and click on [Catalogue] button. 
     Pergi ke butang Laman Utama di sebelah kiri, dan klik pada butang [Catalogue].

9. Look on Product List and click on three small dots (content control symbol) and select the type of services.
     Lihat pada Senarai Produk dan klik pada tiga titik kecil (simbol kawalan kandungan) dan pilih jenis perkhidmatan.

10. Scroll down and On [Booking] button.
       Tatal ke bawah dan On butang [Booking].

11. Then update your Scheduling on Date Range, Start Time and End Time. After finish, click [+].
       Kemudian kemas kini Scheduling on Date Range, Start Time and End Time. Selepas selesai, klik [+].